Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • http://www.skazananafitness.pl/jak-dobrac-fototapete
  • standy reklamowe
  • Dziewczyny
  • Konserwacja puf
  • Pokrewne

    Rozdział systemów wychowawczych

    Walka o sprawiedliwość spoÅ‚ecznÄ… dla klas uciskanych (ro­botników i chÅ‚opów) pomiÄ™dzy czterema ruchami spoÅ‚ecznopoii-tycznymi poczÄ…tkowo rozgrywaÅ‚a siÄ™ na pÅ‚aszczyźnie ustawo­dawczej. Na drodze upowszechniania siÄ™ prawa wyborczego po­słów w parlamentach powstawaÅ‚y coraz liczniejsze partie poli­tyczne, które zależnie od programu podzieliÅ‚y siÄ™ na prawicowe (nacjonalistyczne i demokratyczne, liberalne) i lewicowe (socja­listyczne, komunistyczne, chÅ‚opskie) oraz na centrowe (chrzeÅ›ci­jaÅ„skie — Centrum katolickie w Niemczech od 1870 r.). Roz-proszkowanie stronnictw nie dawaÅ‚o żadnej partii opozycyjnej przewagi w stosunku do nacjonalizmu lub liberalizmu burżuazyj-nego, których rywalizacja o imperium Å›wiatowe Niemiec i Anglii doprowadziÅ‚a do wybuchu I wojny Å›wiatowej (1914—1918), za­koÅ„czonej klÄ™skÄ… cesarskich Niemiec i Austrii. W wyniku wojny na tle wrzenia spoÅ‚ecznego wytworzyÅ‚y siÄ™ partie nowego typu. PierwszÄ… z nich byÅ‚a Socjaldemokratyczna Partia Robotnicza Rosji (bolszewików, czyli wiÄ™kszoÅ›ci), dziaÅ‚a­jÄ…ca od 1905 r. pod wodzÄ… Lenina, przeprowadziÅ‚a w Rosji rewo­lucjÄ™ październikowÄ… (7 XI 1917 r. wedÅ‚ug nowego kalendarza), ustanowiÅ‚a dyktaturÄ™ proletariatu i utworzyÅ‚a pierwsze paÅ„stwo socjalistyczne. Inne natomiast o charakterze faszystowsko-socjalistycznym dążyÅ‚y do opanowania wÅ‚adzy na drodze zamachu w paÅ„stwie, wprowadzenia swej dyktatury, rozpÄ™dzenia parlamentu i znisz­czenia partii opozycyjnych, nastÄ™pnie staraÅ‚y siÄ™ o wprowadzenie swej ideologii w caÅ‚ym kraju, który przemieniaÅ‚ siÄ™ w paÅ„stwo wychowawcze, opanowujÄ…c swÄ… doktrynÄ… caÅ‚e spoÅ‚eczeÅ„stwo. Na terenie WÅ‚och od 1919 r. Mussolini stworzyÅ‚ partiÄ™ faszy­stowskÄ…, która od 1922 r. wprowadziÅ‚a dyktaturÄ™ wojskowÄ…. Po­dobnie nacjonalistyczna partia Narodowego Socjalizmu Hitlera dochodzi w Niemczech do wÅ‚adzy w 1932 r. po wielkim kryzysie ekonomicznym kapitalizmu (od 1929 r.), wywoÅ‚ujÄ…cym olbrzy­miÄ… klÄ™skÄ™ bezrobocia, wprowadza autarkiÄ™ (samowystarczalność) gospodarczÄ… i przygotowuje wojnÄ™ w odwet za traktat wersalski. W odpowiedzi na hitleryzm we Francji dochodzi do stworzenia Frontu Ludowego pod wodzÄ… Leona Bluma, prawicowego socja­listy (od 1936 r.), dziÄ™ki czemu demokratyzm francuski dąży do stworzenia wÅ‚asnego paÅ„stwa wychowawczego. W Polsce nato­miast po odzyskaniu niepodlegÅ‚oÅ›ci i uwolnieniu siÄ™ od zaborców w 1918 r. poczÄ…tkowy okres sejmokracji koÅ„czy siÄ™ dyktaturÄ… Józefa PiÅ‚sudskiego (od 1926—1935) i wzrostem faszyzujÄ…cej po­lityki mocarstwowej sanacji z programem „wychowania paÅ„stwo­wego" wszystkich obywateli razem z wieloma mniejszoÅ›ciami na­rodowoÅ›ciowymi. Tak wiÄ™c w okresie miÄ™dzywojennym nacjonalizm wytworzyÅ‚ faszystowskie paÅ„stwo wychowawcze (Erziehungsstaat), komu­nizm doprowadziÅ‚ do powstania radzieckiego paÅ„stwa socjali­stycznego, demokratyzm zaÅ› broniÅ‚ ustroju kapitalistycznego i po­siadanych kolonii. Jedynie ruch spoÅ‚ecznokatolicki nie miaÅ‚ celów politycznych, nie tworzyÅ‚ swego paÅ„stwa, lecz dążyÅ‚ do chrystia­nizacji Å›wiata przez „odnowienie wszystkiego w Chrystusie" (instaurare omnia in Christo — Å›w. Pius X, 1903—1914). Nastą­piÅ‚o wiÄ™c po I wojnie Å›wiatowej ożywienie katolicyzmu w postaci ruchu misyjnego, kongresów Eucharystycznych, Akcji Katolickiej jako apostolstwa Å›wieckich pod przewodnictwem hierarchii (Pius XI 1922), odrodzenia literatury i sztuki katolickiej, nauki i uniwersytetów katolickich (wyrazem tego staÅ‚ siÄ™ m. in. od 1918 r. Katolicki Uniwersytet Lubelski). Idea korporacjonizmu chrzeÅ›cijaÅ„skiego natomiast zostaÅ‚a poza WÅ‚ochami Mussoliniego przejÄ™ta przez gen. Franco w Hiszpanii (od 1938 r.) oraz Salazara w Portugalii, ale ulegÅ‚a wypaczeniu przez wojskowÄ… dyktaturÄ™ faszystowskÄ…. Katolicka nauka spoÅ‚eczna akcentowaÅ‚a wyzwole­nie proletariatu na drodze uwÅ‚aszczenia oraz postulowaÅ‚a ustrój samorzÄ…du spoÅ‚ecznogospodarczego wedÅ‚ug zasady pomocniczoÅ›ci ogÅ‚oszonej przez Piusa XI w enc. Quadragesimo anno (1931 r.). ProwadziÅ‚o to do przebudowy ustroju spoÅ‚ecznego i jego odnowy na zasadzie sprawiedliwoÅ›ci i miÅ‚oÅ›ci spoÅ‚ecznej. Po drugiej woj­nie Å›wiatowej kwestia spoÅ‚eczna w enc. Mater et Magistra Jana XXIII wyszÅ‚a poza sprawÄ™ robotniczÄ… i objęła zasadami ewange­licznymi problemy ludnoÅ›ci wiejskiej, rozwoju gospodarczego zróżnicowanych regionów w kraju, obowiÄ…zku współpracy i po­mocy miÄ™dzynarodowej, postÄ™pu gospodarczospoÅ‚ecznego naro­dów dla wzrostu dobrobytu zamiast wydatków na zbrojenia.4 Dalsze zaÅ› encykliki spoÅ‚eczne ukazywaÅ‚y cele nowoczesnego Å›wiata, jak pokój miÄ™dzy narodami (enc. Pacem in terris Ja­na XXIII z 1963 r.) oraz rozwój wszystkich narodów Å‚Ä…cznie z zacofanymi na drodze rozwijania każdego czÅ‚owieka przez wy­chowanie, postÄ™p kulturalny i rozwój gospodarczy narodów ja­ko jedynego sposobu dojÅ›cia do pokoju, gdyż „rozwój oznacza to samo, co pokój" (enc. Populorum progressio PawÅ‚a VI z 1967 r.). Wreszcie list apostolski Octoqesima adveniens PawÅ‚a VI (1971 r.) zajÄ…Å‚ siÄ™ rozwiÄ…zywaniem w duchu Konstytucji soborowej o Ko­ściele w Å›wiecie współczesnym (Gaudium et spes 1965) nowych problemów spoÅ‚ecznych, jak skutki urbanizacji, których ofiara­mi sÄ… buntujÄ…ca siÄ™ mÅ‚odzież oraz kobiety, jak spychanie na margines spoÅ‚eczny nowej kategorii ludzi „biednych" (starych, chorych, psychicznie upoÅ›ledzonych, spoÅ‚ecznie niedostosowanych itp.), dla których nie ma miejsca w spoÅ‚eczeÅ„stwie uprzemysÅ‚o­wionym, jak przejawy krzywdy spoÅ‚ecznej spowodowanej dys­kryminacjÄ… za różnice rasy, pochodzenia, kultury, pÅ‚ci lub reli­gii, wywoÅ‚anej emigracjÄ… zarobkowÄ…, niedorozwojem gospodar­ czym mÅ‚odych narodów, nadużywaniem Å›rodków masowego prze­kazu, uzależnieniem paÅ„stw od miÄ™dzynarodowych przedsię­biorstw.3 W ten sposób ruch spoÅ‚ecznokatolicki, czyniÄ…c poczÄ…t­kowo sprawÄ™ robotniczÄ… kwestiÄ… moralnÄ…, rozwinÄ…Å‚ siÄ™ w kie­runku odnowy caÅ‚ego ustroju spoÅ‚ecznogospodarczego na zasadach ewangelicznych sprawiedliwoÅ›ci i miÅ‚oÅ›ci spoÅ‚ecznej, a po soborze WatykaÅ„skim II (1962—1965) unowoczeÅ›niÅ‚ siÄ™ przez wÅ‚Ä…czenie do programu chrzeÅ›cijaÅ„skiego dziaÅ‚ania wszystkich wyÅ‚aniają­cych siÄ™ problemów spoÅ‚ecznych współczesnego Å›wiata dla ich rozwiÄ…zania w duchu pokoju, sprawiedliwoÅ›ci i miÅ‚oÅ›ci. Tymczasem w okresie miÄ™dzywojennym wychowanie prowa­dzone w duchu militaryzmu, odwetu i imperializmu w paÅ„stwach faszystowskich przyspieszyÅ‚o wybuch II wojny Å›wiatowej (1939—1945), w wyniku której siÅ‚ami koalicyjnymi demokracji burżuazyjnej i demokracji radzieckiej zostaÅ‚ rozbity faszyzm, a hitlerowski system wychowania nacjonalistycznego 6 potÄ™piony jako nieludzki przez TrybunaÅ‚ MiÄ™dzynarodowy w Norymber­dze, sÄ…dzÄ…cy zbrodniarzy wojennych. Po drugiej wojnie Å›wiatowej wiÄ™c od 1946 r. rozpoczęła siÄ™ rywalizacja pokojowa na skalÄ™ Å›wiatowÄ… trzech pozostaÅ‚ych sy­stemów wychowania, tj. 1° — wychowania chrzeÅ›cijaÅ„skiego, prowadzonego przez KoÅ›ciół katolicki w dostosowaniu siÄ™ do aktualnych, zmieniajÄ…cych siÄ™ problemów współczesnego Å›wiata i czÅ‚owieka, 2° — wychowania liberalnego w demokracjach paÅ„stw kapitalistycznych (USA, W. Brytania, Francja i inne kra­je Zachodu) oraz 3° — wychowania socjalistycznego w ZwiÄ…zku Radzieckim i w krajach demokracji ludowej (od 1945 r. Polska, CzechosÅ‚owacja, Rumunia, WÄ™gry, BuÅ‚garia i JugosÅ‚awia, a od 1949 r. NRD i ChiÅ„ska Republika Ludowa). Czwarty zaÅ› system wychowania nacjonalistycznego zaczÄ…Å‚ siÄ™ odradzać od 1949 w RFN, a po wojnie sueskiej od 1956 r. w Egipcie, krajach arab­skich oraz w obozie paÅ„stw neutralnych wyzwolonych z ucisku kolonialnego (India 1947, Ghana — 1957, Algeria — 1962). Ry- walizacja kulturalna wszystkich współczesnych systemów wy­chowania rozwija siÄ™ od 1945 w ramach UNESCO — Organiza­cja Narodów Zjednoczonych dla Spraw Wychowania, Nauki i Kultury (z siedzibÄ… w Paryżu), w której bierze udziaÅ‚ tak blok paÅ„stw kapitalistycznych, jak socjalistycznych (od 1954 r. przy­stÄ…piÅ‚ Zw. Radziecki) i neutralnych, a także MiÄ™dzynarodowy Katolicki Komitet Koordynacyjny, z ramienia którego w latach 1959—1961 przewodniczÄ…cy Akcji Katolickiej we WÅ‚oszech D. Ve­ronese byÅ‚ dyrektorem naczelnym UNESCO. Jak widzimy, rozdziaÅ‚ i rozbicie ideowe współczesnych syste­mów wychowawczych nie wyklucza możliwoÅ›ci porozumienia i współpracy na terenie przyjaźni i zbliżenia miÄ™dzy narodami, do czego zmierzajÄ… prowadzone w różnych krajach eksperymen­talne szkoÅ‚y UNESCO, rezultaty których poszerzajÄ… pole badania pedagogiki porównawczej. uniwersytet rozwoju Chorzów

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”