Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • pyty gipsowe
  • sesja ciowa d
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Zebranie myśli


    W takim planie życiowym nie ma miejsca na wspom­niane wyżej dramaty młodzieży. Pełna harmonia z sa­mym sobą jako członkiem społeczeństwa, z jego wyma­ganiami i zadaniami jest rękojmią w dążeniach do rea­lizacji projektów życiowych godnych człowieka. Życie tworzy nam ramy działania, pewną formę, a tylko od nas zależy jaką treścią będzie ona wypełniona. Dojrzałość fizyczna, umysłowa, moralna — jaką osiągną młodociani — niech także oznacza przede wszystkim wy­zbycie się małego, brzydkiego egoizmu na rzecz wyczu­wania drugiego człowieka, niesienia pomocy i bycia w jednej wielkiej rodzinie człowieczej. Nie traćmy wiary w siebie i miejmy zaufanie do wła­snych możliwości. Nie pielęgnujmy myśli o porażce. Im więcej będziemy myśleli o przegranej, tym szybciej ona nas spotka. Życie jest pełne przeszkód, ale nie wolno się przed nimi załamywać, raczej one ustąpią przed nami. Realna ocena swych możliwości i wiara w nie dopomogą w tym znacznie. Trudności na ogół rodzą się w naszym umyśle i stąd przedostają się łatwo do wyobraźni, a wtedy rosną jak na drożdżach. Nie należy do tego w żadnym wypadku dopuścić. . Nie uprawiajmy „ogródka pesymizmu", kwiaty radości w nim nie urosną, a chwasty smutku zagłuszą w nas wszystko, całą radość istnienia, uczucia i nastroje. Uśmiech trzeba „wciągnąć" na całą twarz, choć może to być czasem trudne. Po pewnym czasie stanie się nawy­kiem, którym zarazimy innych, szczególnie tych, którzy cierpią z powodu ustawicznego zamartwiania się o byle co. Uśmiech, uprzejmość nie pociągają za sobą żadnych kosztów, ale procentują radością bycia z innymi, a ci inni dzięki temu garną się do nas. Uśmiech jest siłą na­szych uczuć. Spokój umysłu jest naszą siłą, oczyszczajmy nasze my­śli z nienawiści, lęków, żalów, niepokojów, zamartwiań się, pośpiechu. Oczyszczony umysł funkcjonuje wspania­le! Łatwiej wtedy o namysł, przemyślenia na temat wła­snego doskonalenia się, postępowania w stosunku do in­nych. Zapełniony na przykład pięknymi obrazami wę­drówek górskich, spacerów leśnych, przeżyć wynikają­cych z kontaktów ze sztuką staje się spokojny i panuje w nim jasność. Myśli są swobodne, oddają nas w ręce kontemplacji, a zasilone wspomnieniami piękna sprawia-jn, że w naszym umyśle panuje spokój i odprężenie. Odprężenia wymaga także trudna i uciążliwa praca. Jej trudność lub łatwość zależy od naszego nastawienia, od tego czy ją lubimy, czy jest dla nas obciążeniem. W każdym razie nie należy wszystkiego robić naraz. Nie odkładajmy jej nie tylko na czas nieokreślony, ale nawet na jutro, to co możemy zrobić dziś (odwrotnie niż z jedzeniem: to co mamy zjeść dziś, zjedzmy jutro). Narastające zaległości obezwładniają i człowiek staje się mniej zdolny do ich przezwyciężenia. Potrzeba uznania i kontaktu emocjonalnego jest głę­boko zakorzeniona w nas wszystkich. Człowiek może ją zaspokoić w niezwykle prosty sposób. Starajmy się za­chowywać tak, aby przebywanie z nami było jak wło­żenie wygodnych pantofli, podniszczonego ubrania, w którym człowiek na ogół czuje się najlepiej. Pracujmy nad swym charakterem wyrabiając w sobie nastawienie do interesowania się innymi ludźmi w zwyczajnych sy­tuacjach «— przykładem tego: pomoc przy wysiadaniu z autobusu osobom starszym i niepełnosprawnym, przy­trzymywanie drzwi wejściowych, ustępowanie miejsca bardziej zmęczonym od nas, łagodzenie konfliktów i sprzeczek, gdziekolwiek by one nie powstały. Przede wszystkim pamiętajmy, że nigdy nie popełnimy nietaktu w stosunkach z ludźmi, gdy zapytamy ich o zdrowie, jak się czują bliscy, zainteresujemy się co mówią, o czym myślą — pozwólmy im się wypowiedzieć, będą za to bardzo wdzięczni. Przyjemniej się również żyje wśród ludzi posługujących się magicznymi słowami: proszę, dziękuję, przepraszam, a także wtedy gdy kłaniamy się sobie z uśmiechem i podajemy ręce. Dorastanie, podobnie jak dzieciństwo i dojrzałość, po­winno być zapełnione działaniem, przesycone uczuciami i przeżywaniem piękna, zasłuchaniem w świat i współ­działaniem z innymi ludźmi. Naprawdę to sam człowiek nadaje sens swemu życiu, więc niech będzie ono piękne i radosne.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”