Wychowanie
Ruchy społeczno polityczne
W ramach rozwijającego się ustroju kapitalistycznego od końca XVIII stulecia ukształtowały się dwa ruchy społecznopolityczne: demokratyzm i nacjonalizm. a) Demokratyzm nie był produktem rewolucji mieszczańskiej, trzeciego stanu, obalającego monarchię absolutną i ustrój feudalny stanów uprzywilejowanych pod hasłami: wolność, równość i braterstwo. Proklamacja niepodległości Stanów Zjednoczonych Am. Płn. (1776) i ich Konstytucja (1787), Wielka Rewolucja Francuska (1789), parlamentaryzm w Anglii (od 1265, Ha-beas Corpus Act 1679), wreszcie Kodeks Napoleoński wprowadziły stopniowo formalną równość obywateli wobec prawa, nadały prawa wyborcze (ale tylko mężczyznom posiadającym własność), rozdzieliły od siebie trzy władze: ustawodawczą, sądowniczą i wykonawczą, rozszerzały prawa obywatelskie (wolności słowa, sumienia, zebrań, stowarzyszeń) głównie jednakże dla właścicieli jakiegoś kapitału, czyniąc to wszystko pod hasłem gospodarczego leseferyzmu (franc. laisser jaire — pozwólcie działać), ekonomicznej działalności nieskrępowanej przez interwencję państwa, które sprowadzono do roli stróża nocnego, pilnującego majątku przed złodziejami. Demokratyzm więc burżuazyjny w sprawie walki klasowej przyznawał robotnikom prawa do strajku, gdy właściciele fabryk mogli stosować lokauty, zamykanie przedsiębiorstwa i zwalnianie robotników z pracy. Państwo początkowo nie wtrącało się do przebiegu walk klasowych, natomiast dziś arbitraż państwowy jest daleko posunięty w stosunku do strajków legalnych, ogłaszanych prawnie przez związki zawodowe, w przeciwieństwie do strajków „dzikich", łamanych przy pomocy siły i prawa. Ten interwencjonizm państwowy we współczesnym kapitalizmie był opracowany przez angielskiego ekonomistę J. M. Keynesa (1833— 1946) w Ogólnej teorii zatrudnienia, procentu i pieniądza (1936) w celu przezwyciężenia stagnacji i kryzysu ekonomicznego. Zlikwidowanie klęski bezrobocia przez inwestycje państwowe i odpowiednią politykę monetarną przyczyniło się do podreperowania kapitalizmu po drugiej wojnie światowej, ale wytworzyło społeczeństwo konsumpcyjne, w którym wydatkowanie na nowe modele produkcji przewyższa oszczędzanie, czym przyczynia się do okresowej utraty równowagi bilansu płatniczego i do inflacji, czyli wzrostu cen z powodu spadku wartości pieniądza. Wyrazem tych zjawisk społeczeństwa konsumpcyjnego stał się kryzys dolarowy z r. 1971 r. W ten sposób czasowe zlikwidowanie bezrobocia przez interwencjonizm państwowy powoduje wzrost cen i odbija się niekorzystnie na najmniej zarabiających. Inaczej do sprawy społecznej robotników podchodził drugi ruch w społeczeństwach o ustroju kapitalistycznym — nacjonalizm. Kształtował się on początkowo od końca XVIII wieku w krajach pozbawionych niepodległości, wolności narodowej (rozbiory Polski 1772—1795) i będących pod okupacją obcej władzy (Serbia, Węgry, Grecja, Włochy) jako ruch wolnościowy dążący do walki o niezależność narodową. Jednakże pełny proces rozwoju nacjonalizmu wystąpił dopiero na terenie Niemiec, które po bitwie z Napoleonem pod Jeną w 1808 r. znalazły się pod ciężką okupacją francuską z wyjątkiem Prus, gdzie począł budzić się duch narodowego oporu, podsycany przez towarzystwa gimnastyczne przygotowujące do walki, przez studenckie Tugenbundy (Związki Cnoty — wzór Filaretów), nawet przez Uniwersytet Berliński, założony w 1809 r., którego pierwszy rektor, filozof Fichte w Mowach do narodu niemieckiego wynosi historię, język i kulturę niemiecką ponad wszystko. Nacjonalizm zaczął więc wychowywać społeczeństwo w duchu patriotyzmu. Po pokonaniu Napoleona Prusy dążą dalej do zjednoczenia politycznego państewek Rzeszy, w tym celu rozwijają militaryzm, tworzą sztab generalny, przeprowadzają wojny z Danią i Austrią, rozbijają Francję pod Sedanem (1870), zmuszają ją do kapitulacji i zapłacenia olbrzymiej kontrybucji wojennej, którą obrócono na rozwój zagłębia przemysłowego Ruhry. W wyniku wzrostu potęgi militar nej i ekonomicznej w r. 1871 kanclerz Bismarck ogłasza Cesarstwo Niemieckie. Od tego czasu zaczął się potęgować imperializm niemiecki, zdobywający kolonie i sfery wpływów, rywalizujący na morzu z imperializmem brytyjskim, co pośrednio doprowadziło do wybuchu I wojny światowej (1914). Pokonany traktatem wersalskim (1918) nacjonalizm niemiecki odrodził się jeszcze w postaci faszyzmu w ruchu narodowosocjalistycznym Hitlera, dążącym do zapanowania nad światem. Z nacjonalizmem więc zawsze wiąże się to, że wynosi on własny naród ponad inne (szowinizm), żąda dla siebie przywilejów, szerzy nienawiść do obcych narodowości (prześladowanie i germanizacja Polaków za Bismarcka, antysemityzm). W sprawie robotniczej zaś nacjonalizm z motywów patriotycznych stara się zapewnić możliwy dobrobyt swoim własnym robotnikom, uzyskując to kosztem wyzysku kolonii lub robotników w krajach gospodarczo zależnych, przekreślając tym międzynarodową solidarność ludzi pracy. b) W obronie zaś wyzyskiwanych robotników wystąpiły dwa ruchy: rewolucyjny i reformistyczny. Pierwszy z nich rozwinął się jako ruch proletariacki samych robotników w postaci socjalizmu i komunizmu. Pierwotny socjalizm utopijny (Saint-Simon, Fourier, Owen), naiwnie marzący o idealnym społeczeństwie ludzi wolnych i pracujących dla siebie, został wyparty przez socjalizm naukowy Karola Marksa i Fryderyka Engelsa, którzy zanalizowali ekonomikę kapitalizmu wykrywając, że źródłem wyzysku jest przywłaszczanie przez kapitalistę tzw. wartości dodatkowej, wytwarzanej przez robotników ponad to, co otrzymują jako wynagrodzenie za pracę. Ogłoszony w r. 1848 przez Marksa i Engelsa Manifest komunistyczny pod hasłem Proletariusze wszystkich krajów łączcie się stwarza 10 punktowy program rewolucji proletariackiej obalenia ustroju kapitalistycznego i wprowadzenia dyktatury proletariatu dla budowy społeczeństwa bez-klasowego, opartego na uspołecznionej własności środków produkcji i na pracy wszystkich według ich zdolności i możliwości. Następnie utworzenie I Międzynarodówki (Genewa 1864) rozpoczęło historię nowoczesnego ruchu robotniczego, który podczas II Międzynarodówki (Paryż 1889) proklamował dzień 1 maja jako święto międzynarodowego proletariatu walczącego z kapitalizmem, ale który w czasie I wojny światowej przeszedł przez opor-tunistyczny rozłam, w wyniku czego tworzy się III Międzynarodówka komunistyczna w 1919 r. Socjalizm naukowy i komunizm w oparciu o solidarność klasową, internacjonalizm starały się rewolucyjnie usunąć wyzysk kapitalistyczny człowieka przez człowieka i wprowadzić nową sprawiedliwość społeczną dla ludzi pracy. W tym celu rozwijano oświatę i wychowanie mas robotniczych w duchu świadomości klasowej, nienawiści i zemsty za krzywdy oraz w duchu bojowo-ści rewolucyjnej. c) Natomiast ruch reformistyczny ukształtował się wśród katolików. W tym samym roku Wiosny Ludów 1848 w Kolonii został zwołany przez późniejszego biskupa Moguncji, Emanuela Kettelera, po raz pierwszy poza murami kościoła wiec robotników chrześcijańskich dla zorganizowania środków poprawy sytuacji gospodarczej w duchu miłości i sprawiedliwości ewangelicznej. Był to początek czwartego w XIX w. ruchu społecznego — katolickiego, który rozwinął chrześcijańskie związki zawodowe, kasy zapomogowe i pożyczkowe, zainicjował ubezpieczenia społeczne i prawodawstwo pracy, wprowadził udział robotników w zyskach przedsiębiorstwa, czyli tzw. akcjonariat pracy. Początkowy paternalizm, tj. opieka nad robotnikami przekształca się w program korporacjonizmu, polegający na łączeniu się w korporacjach zawodowych wszystkich pracujących w danym zawodzie tak robotników, jak inżynierów i kierowników oraz właścicieli przedsiębiorstw. Praktyczne zdobycze ruchu społecz-nokatolickiego znalazły potwierdzenie w dokumentach Kościoła, który w pierwszej encyklice społecznej Leona XIII Rerum nova-rum (1891) zalecał rozszerzenie własności prywatnej na możliwie największą ilość ludzi, domagał się płacy sprawiedliwej, tj. wystarczającej na utrzymanie całej rodziny robotnika i robienie oszczędności, przyznawał robotnikom prawo do zrzeszania się i głosił zasadę ograniczonej interwencji państwa w sprawy społeczne. Dalszy rozwój ruchu przyniósł drugą encyklikę społeczną Piusa XI Quadragesimo anno (1931), która odnowę ustroju społecznego opierała na prawie miłości i sprawiedliwości społecznej. Ruch społecznokatolicki miał charakter reformistyczny i przeciwstawiał się tak kapitalistycznemu liberalizmowi, jak i socjalistycznej rewolucji, wychowując masy społeczne w duchu moralności chrześcijańskiej, miłości Boga i bliźniego. Dalsze pogłębianie ruchu nastąpiło po drugiej wojnie światowej.“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”