Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • serwis ekspresów gastronomicznych : www.darkcoffee.pl/
  • http://www.spokojnysen.net
  • Dziewczyny
  • Chaos Gold Team
  • Pokrewne

    Zapobieganie erotyzmowi


    Z lekarskiego punktu widzenia problem chorób wenerycznych powinien być omawiany wcześnie, jeszcze przed rozpoczęciem okresu dojrzewania. Przy omawianiu tego problemu trzeba jed­nak zachować dużo umiaru, żeby dzieci nie przestraszyć. Nie należy silić się na wytwarzanie nastroju grozy. Opis chorób po­winien być krótki. Nauczyciel powinien położyć główny nacisk na sprawy zapobiegania zakażeniu, przy czym jako zasadnicze wskazanie pozostaje bezwzględne unikanie kontaktów płciowych w wieku niedojrzałym. Problem chorób wenerycznych u młodzieży, jako następstwa lekkomyślnego nawiązywania stosunków płciowych, łączy się blisko ze sprawą alkoholu. Statystyki dowodzą, że olbrzymi od­setek zanotowanych przez poradnie przeciwweneryczne zakażeń powstaje w stanie nietrzeźwym. Chłopiec, który normalnie nie poważyłby się na korzystanie z usług prostytutki lub przy­godnie poznanej kobiety, czyni to bez wahania pod wpływem alkoholu. Również u dziewcząt rozluźnienie hamulców moral­nych następuje w stanie upojenia alkoholowego. W ostatnich latach statystyki zachorowań na kiłę i rzeżączkę są znów nie­pokojące. Powinno to zaostrzyć czujność rodziców i wychowaw­ców dorastającej młodzieży, ponieważ jej niedoświadczenie i lek­komyślność powodują, że właśnie w tej grupie wieku zaobser­wowano największy wzrost wskaźnika zapadalności na choroby weneryczne.Jednym z celów wychowania seksualnego jest wpojenie prze­konania, że nie ma nic zdrożnego w miłości mężczyzny i kobiety oraz że nie jest niczym niemoralnym pragnienie całkowitego po­siadania kochanej osoby. Z drugiej strony wychowanie to stawia sobie za cel nadanie właściwych proporcji problematyce seksu­alnej w myśleniu i działaniu każdego człowieka, a w szczegól­ności młodzieży. Uleganie pociągowi płciowemu nie jest jedyną formą okazywania miłości, a w pewnych nawet warunkach nie ma nic wspólnego z miłością. Jest naturalne, że w wieku dorasta­nia miłość nie wyraża się w obcowaniu płciowym i wobec mło­dzieży dorastającej wychowanie stawia w sposób bezkompro­misowy postulat wstrzemięźliwości • płciowej. Na tym jednak sprawa się nie wyczerpuje. Współczesne wychowanie stawia sobie za cel rozwijanie wszystkich pozytywnych i twórczych elementów osobowości, dlatego powinno ono i może wykorzystać do tego celu również i popęd płciowy. Na płaszczyźnie zrówna­nia problemu płci z innymi ważnymi problemami życia powstaje właściwe podłoże do poszukiwań skutecznej przeciwwagi dla wy­bujałego popędu płciowego w tym okresie życia, gdy powścią­ganie jego żywiołowości jest konieczne ze względu na interes jednostki i społeczeństwa. Problem ten istnieje od dawna i długa jest lista recept i róż­norakich zaleceń wysuwanych w tej mierze przez różne religie, wyznania, szkoły filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne. Jedną z takich teorii jest wysunięta na początku tego wieku przez Z. Freuda i jego szkołę tzw. teoria sublimacji. Wywołała ona swe­go czasu sporo poruszenia w psychologii wychowawczej i w pe­dagogice. S u b 1 i m a c j a polega na świadomym kierowaniu energii związanej z popędem płciowym na tory pracy twórczej, zmierzającej do wyższych celów i zdolnej pochłonąć całkowicie ^myśli i czas jednostki. Przytacza się tu przykłady życia wielkich | przywódców ludzkości, myślicieli i działaczy. \Nie wdając się w jakiekolwiek polemiki na ten temat, jedno jest pewne: młodzi ludzie, których przysposobiono do twórczego angażowania się w różnych dziedzinach życia — i do odnoszenia w tych dziedzinach sukcesów i zadowolenia — rzadko popadają w obsesje seksualne, podobnie zresztą jak i rzadko poddają się jakiejkolwiek innej zubożającej ich osobowość monoidei.Młodzież usportowiona, zajęta aktywną pracą społeczną, oddająca się pas­jom i hobby, opanowująca tajemnice budowy samochodu, lotów kosmicznych, budująca modele, wystawiająca sztuki w teatrzy­kach i «piwnicach», redagująca czasopisma młodzieżowe, malu­jąca i tańcząca, młodzież aktywnie działająca w środowisku, w organizacji młodzieżowej będzie sublimowała znaczną część energii płciowej, wyżywała ją w pasjonujących zajęciach i dzia­łalności, nawet wtedy (a może przede wszystkim wtedy), gdy nie będzie w ogóle znała terminu sublimacja. I o to właśnie chodzi, aby stworzyć warunki do sublimacji, mnożyć okazje do rozłado­wania energii płciowej bez prawienia kazań o sublimacji i ko­nieczności walki z pokusami, bo te kazania zostaną odrzucone przez dzisiejszą młodzież jako Wychowanie fizyczne stosowane w sposób przemyślany i celowy u dzieci od 12 — 13 roku życia spełnia ważną rolę zapo­biegawczą w odniesieniu do trudności związanych z okresem pokwitania. Dodatni wpływ czynnika ruchu, będącego nie tylko źródłem tężyzny fizycznej, ale i zamiłowania do wszelkiego wy­siłku wymagającego przezwyciężenia własnej słabości i nieudol­ności, jest odczuwany zresztą w ciągu całego życia człowieka. W okresie szczególnego nasilenia trudności związanych z doj­rzewaniem płciowym można stosować różne formy wychowania fizycznego jako jeden ze środków zaradczych. Należy jednak pamiętać, że w okresie tym obserwuje się niekiedy, oprócz skłon­ności do żywiołowego wyładowywania się w ruchu, również zja­wisko o charakterze przeciwnym: wyraźne zmniejszenie ruchli­wości („słoniowatość" ruchów), mające przeważnie swoje źródło w przejściowych zaburzeniach koordynacji nerwowo-mięśniowej. Stany te rzutują również na psychikę młodzieży. Wyraża się to albo nadmierną pobudliwością (skłonność do gniewu, kłótni, ożywionej polemiki), albo apatią (mrukliwość, obojętność, po­garda dla otoczenia). U podłoża opisanych stanów można wykryć charakterystyczne dla tego okresu życia przejściowe zaburzenia regulacji hormonalnej i nerwowej (głównie w zakresie układu wegetatywnego). Stanom tym można w dużej mierze zapobiegać przez uregulowanie trybu życia, racjonalne żywienie, odpowied­nie dozowanie pracy i snu, a przede wszystkim przez stosowanie ruchu na świeżym powietrzu, słońca i wody. U chłopców celowe jest stosowanie ćwiczeń i gier rozwijają­cych wytrzymałość, wzmagających poczucie własnej siły, wyma­gających pewnej odwagi, siły woli, zręczności i opanowania. Umiarkowane zmęczenie fizyczne przynosi u nich zdrowy sen i kieruje ich uwagę na zewnątrz. L. Wołoszynowa przytacza opinie lekarzy, że u chłopców pracujących od wczesnych lat za­wodowo w pozycji siedzącej, proces dojrzewania płciowego jest znacznie przyśpieszony i przebiega trudniej . Ćwiczenie fizycz­ne, ruch, taniec, turystyka przyczyniają się do podniesienia sprawności, wytrzymałości, zdyscyplinowania i uspołecznienia chłopców. Pomagają im również przejść bezpiecznie przez trud­ny okres dzielący dojrzałość biologiczną od dojrzałości społecznej. Dziewczęta w okresie dojrzewania należy chronić przed spor­tami wyczynowymi. W programie gimnastyki szwedzkiej usta­lone są specjalne normy uwzględniające odpowiednio niższe wymagania sprawności fizycznej stawiane dziewczętom w tym okresie życia. Dziewczęta wykazują wtedy szczególne upodobanie do wykonywania ruchów podkreślających ich piękno i wdzięk.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”