Problemy szkolne
Zapobieganie erotyzmowi
Z lekarskiego punktu widzenia problem chorób wenerycznych powinien być omawiany wczeÅ›nie, jeszcze przed rozpoczÄ™ciem okresu dojrzewania. Przy omawianiu tego problemu trzeba jedÂnak zachować dużo umiaru, żeby dzieci nie przestraszyć. Nie należy silić siÄ™ na wytwarzanie nastroju grozy. Opis chorób poÂwinien być krótki. Nauczyciel powinien poÅ‚ożyć główny nacisk na sprawy zapobiegania zakażeniu, przy czym jako zasadnicze wskazanie pozostaje bezwzglÄ™dne unikanie kontaktów pÅ‚ciowych w wieku niedojrzaÅ‚ym. Problem chorób wenerycznych u mÅ‚odzieży, jako nastÄ™pstwa lekkomyÅ›lnego nawiÄ…zywania stosunków pÅ‚ciowych, Å‚Ä…czy siÄ™ blisko ze sprawÄ… alkoholu. Statystyki dowodzÄ…, że olbrzymi odÂsetek zanotowanych przez poradnie przeciwweneryczne zakażeÅ„ powstaje w stanie nietrzeźwym. ChÅ‚opiec, który normalnie nie poważyÅ‚by siÄ™ na korzystanie z usÅ‚ug prostytutki lub przyÂgodnie poznanej kobiety, czyni to bez wahania pod wpÅ‚ywem alkoholu. Również u dziewczÄ…t rozluźnienie hamulców moralÂnych nastÄ™puje w stanie upojenia alkoholowego. W ostatnich latach statystyki zachorowaÅ„ na kiÅ‚Ä™ i rzeżączkÄ™ sÄ… znów nieÂpokojÄ…ce. Powinno to zaostrzyć czujność rodziców i wychowawÂców dorastajÄ…cej mÅ‚odzieży, ponieważ jej niedoÅ›wiadczenie i lekÂkomyÅ›lność powodujÄ…, że wÅ‚aÅ›nie w tej grupie wieku zaobserÂwowano najwiÄ™kszy wzrost wskaźnika zapadalnoÅ›ci na choroby weneryczne.Jednym z celów wychowania seksualnego jest wpojenie przeÂkonania, że nie ma nic zdrożnego w miÅ‚oÅ›ci mężczyzny i kobiety oraz że nie jest niczym niemoralnym pragnienie caÅ‚kowitego poÂsiadania kochanej osoby. Z drugiej strony wychowanie to stawia sobie za cel nadanie wÅ‚aÅ›ciwych proporcji problematyce seksuÂalnej w myÅ›leniu i dziaÅ‚aniu każdego czÅ‚owieka, a w szczególÂnoÅ›ci mÅ‚odzieży. Uleganie pociÄ…gowi pÅ‚ciowemu nie jest jedynÄ… formÄ… okazywania miÅ‚oÅ›ci, a w pewnych nawet warunkach nie ma nic wspólnego z miÅ‚oÅ›ciÄ…. Jest naturalne, że w wieku dorastaÂnia miÅ‚ość nie wyraża siÄ™ w obcowaniu pÅ‚ciowym i wobec mÅ‚oÂdzieży dorastajÄ…cej wychowanie stawia w sposób bezkomproÂmisowy postulat wstrzemięźliwoÅ›ci • pÅ‚ciowej. Na tym jednak sprawa siÄ™ nie wyczerpuje. Współczesne wychowanie stawia sobie za cel rozwijanie wszystkich pozytywnych i twórczych elementów osobowoÅ›ci, dlatego powinno ono i może wykorzystać do tego celu również i popÄ™d pÅ‚ciowy. Na pÅ‚aszczyźnie zrównaÂnia problemu pÅ‚ci z innymi ważnymi problemami życia powstaje wÅ‚aÅ›ciwe podÅ‚oże do poszukiwaÅ„ skutecznej przeciwwagi dla wyÂbujaÅ‚ego popÄ™du pÅ‚ciowego w tym okresie życia, gdy powÅ›ciÄ…Âganie jego żywioÅ‚owoÅ›ci jest konieczne ze wzglÄ™du na interes jednostki i spoÅ‚eczeÅ„stwa. Problem ten istnieje od dawna i dÅ‚uga jest lista recept i różÂnorakich zaleceÅ„ wysuwanych w tej mierze przez różne religie, wyznania, szkoÅ‚y filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne. JednÄ… z takich teorii jest wysuniÄ™ta na poczÄ…tku tego wieku przez Z. Freuda i jego szkoÅ‚Ä™ tzw. teoria sublimacji. WywoÅ‚aÅ‚a ona sweÂgo czasu sporo poruszenia w psychologii wychowawczej i w peÂdagogice. S u b 1 i m a c j a polega na Å›wiadomym kierowaniu energii zwiÄ…zanej z popÄ™dem pÅ‚ciowym na tory pracy twórczej, zmierzajÄ…cej do wyższych celów i zdolnej pochÅ‚onąć caÅ‚kowicie ^myÅ›li i czas jednostki. Przytacza siÄ™ tu przykÅ‚ady życia wielkich | przywódców ludzkoÅ›ci, myÅ›licieli i dziaÅ‚aczy. \Nie wdajÄ…c siÄ™ w jakiekolwiek polemiki na ten temat, jedno jest pewne: mÅ‚odzi ludzie, których przysposobiono do twórczego angażowania siÄ™ w różnych dziedzinach życia — i do odnoszenia w tych dziedzinach sukcesów i zadowolenia — rzadko popadajÄ… w obsesje seksualne, podobnie zresztÄ… jak i rzadko poddajÄ… siÄ™ jakiejkolwiek innej zubożajÄ…cej ich osobowość monoidei.MÅ‚odzież usportowiona, zajÄ™ta aktywnÄ… pracÄ… spoÅ‚ecznÄ…, oddajÄ…ca siÄ™ pasÂjom i hobby, opanowujÄ…ca tajemnice budowy samochodu, lotów kosmicznych, budujÄ…ca modele, wystawiajÄ…ca sztuki w teatrzyÂkach i «piwnicach», redagujÄ…ca czasopisma mÅ‚odzieżowe, maluÂjÄ…ca i taÅ„czÄ…ca, mÅ‚odzież aktywnie dziaÅ‚ajÄ…ca w Å›rodowisku, w organizacji mÅ‚odzieżowej bÄ™dzie sublimowaÅ‚a znacznÄ… część energii pÅ‚ciowej, wyżywaÅ‚a jÄ… w pasjonujÄ…cych zajÄ™ciach i dziaÂÅ‚alnoÅ›ci, nawet wtedy (a może przede wszystkim wtedy), gdy nie bÄ™dzie w ogóle znaÅ‚a terminu sublimacja. I o to wÅ‚aÅ›nie chodzi, aby stworzyć warunki do sublimacji, mnożyć okazje do rozÅ‚adoÂwania energii pÅ‚ciowej bez prawienia kazaÅ„ o sublimacji i koÂniecznoÅ›ci walki z pokusami, bo te kazania zostanÄ… odrzucone przez dzisiejszÄ… mÅ‚odzież jako Wychowanie fizyczne stosowane w sposób przemyÅ›lany i celowy u dzieci od 12 — 13 roku życia speÅ‚nia ważnÄ… rolÄ™ zapoÂbiegawczÄ… w odniesieniu do trudnoÅ›ci zwiÄ…zanych z okresem pokwitania. Dodatni wpÅ‚yw czynnika ruchu, bÄ™dÄ…cego nie tylko źródÅ‚em tężyzny fizycznej, ale i zamiÅ‚owania do wszelkiego wyÂsiÅ‚ku wymagajÄ…cego przezwyciężenia wÅ‚asnej sÅ‚aboÅ›ci i nieudolÂnoÅ›ci, jest odczuwany zresztÄ… w ciÄ…gu caÅ‚ego życia czÅ‚owieka. W okresie szczególnego nasilenia trudnoÅ›ci zwiÄ…zanych z dojÂrzewaniem pÅ‚ciowym można stosować różne formy wychowania fizycznego jako jeden ze Å›rodków zaradczych. Należy jednak pamiÄ™tać, że w okresie tym obserwuje siÄ™ niekiedy, oprócz skÅ‚onÂnoÅ›ci do żywioÅ‚owego wyÅ‚adowywania siÄ™ w ruchu, również zjaÂwisko o charakterze przeciwnym: wyraźne zmniejszenie ruchliÂwoÅ›ci („sÅ‚oniowatość" ruchów), majÄ…ce przeważnie swoje źródÅ‚o w przejÅ›ciowych zaburzeniach koordynacji nerwowo-mięśniowej. Stany te rzutujÄ… również na psychikÄ™ mÅ‚odzieży. Wyraża siÄ™ to albo nadmiernÄ… pobudliwoÅ›ciÄ… (skÅ‚onność do gniewu, kłótni, ożywionej polemiki), albo apatiÄ… (mrukliwość, obojÄ™tność, poÂgarda dla otoczenia). U podÅ‚oża opisanych stanów można wykryć charakterystyczne dla tego okresu życia przejÅ›ciowe zaburzenia regulacji hormonalnej i nerwowej (głównie w zakresie ukÅ‚adu wegetatywnego). Stanom tym można w dużej mierze zapobiegać przez uregulowanie trybu życia, racjonalne żywienie, odpowiedÂnie dozowanie pracy i snu, a przede wszystkim przez stosowanie ruchu na Å›wieżym powietrzu, sÅ‚oÅ„ca i wody. U chÅ‚opców celowe jest stosowanie ćwiczeÅ„ i gier rozwijajÄ…Âcych wytrzymaÅ‚ość, wzmagajÄ…cych poczucie wÅ‚asnej siÅ‚y, wymaÂgajÄ…cych pewnej odwagi, siÅ‚y woli, zrÄ™cznoÅ›ci i opanowania. Umiarkowane zmÄ™czenie fizyczne przynosi u nich zdrowy sen i kieruje ich uwagÄ™ na zewnÄ…trz. L. WoÅ‚oszynowa przytacza opinie lekarzy, że u chÅ‚opców pracujÄ…cych od wczesnych lat zaÂwodowo w pozycji siedzÄ…cej, proces dojrzewania pÅ‚ciowego jest znacznie przyÅ›pieszony i przebiega trudniej . Ćwiczenie fizyczÂne, ruch, taniec, turystyka przyczyniajÄ… siÄ™ do podniesienia sprawnoÅ›ci, wytrzymaÅ‚oÅ›ci, zdyscyplinowania i uspoÅ‚ecznienia chÅ‚opców. PomagajÄ… im również przejść bezpiecznie przez trudÂny okres dzielÄ…cy dojrzaÅ‚ość biologicznÄ… od dojrzaÅ‚oÅ›ci spoÅ‚ecznej. DziewczÄ™ta w okresie dojrzewania należy chronić przed sporÂtami wyczynowymi. W programie gimnastyki szwedzkiej ustaÂlone sÄ… specjalne normy uwzglÄ™dniajÄ…ce odpowiednio niższe wymagania sprawnoÅ›ci fizycznej stawiane dziewczÄ™tom w tym okresie życia. DziewczÄ™ta wykazujÄ… wtedy szczególne upodobanie do wykonywania ruchów podkreÅ›lajÄ…cych ich piÄ™kno i wdziÄ™k.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeÂczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”