Reklama
  • WiadomoÅ›ci wstÄ™pne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków Å›rodowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • UkÅ‚ad oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • UkÅ‚ad hormonalny
  • Dojrzewanie pÅ‚ciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielÄ™gnacja zÄ™bów
  • Przepisy higieniczne dotyczÄ…ce czystoÅ›ci ciaÅ‚a
  • PrawidÅ‚owe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Åšwiat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie mÅ‚odszego wieku
  • Burzliwość, gwaÅ‚towność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lÄ™ku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • WÅ›ród ludzi i w szkole
  • WÅ›ród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • MiÅ‚ość
  • Fantazje u chÅ‚opców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • KsztaÅ‚cenie mowy i kultura jÄ™zyka
  • KsztaÅ‚cenie barwy wymowy
  • Wzbogacić sÅ‚ownictwo i sztukÄ™ mówienia
  • Kultura żywego sÅ‚owa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myÅ›lenia
  • MyÅ›lenie operacyjne
  • Jak siÄ™ skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowoÅ›ci
  • Obraz samego siebie
  • KsztaÅ‚towanie charakteru
  • PodziaÅ‚ typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie spoÅ‚eczne
  • Zebranie myÅ›li
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • MałżeÅ„stwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Åšrodki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narzÄ…dów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oÅ›wiatowe
  • NiepÅ‚odność
  • Menstruacja
  • BliźniÄ™ta
  • Fizyczne i psychiczne różnice pÅ‚ci
  • Ciąża
  • Moralne i spoÅ‚eczne aspekty pÅ‚ci
  • Alkoholizm a małżeÅ„stwo
  • Ciąża i rozwój pÅ‚odu
  • DolegliwoÅ›ci okresu ciąży
  • Dzieci ze zwiÄ…zków niemałżeÅ„skich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • ŹródÅ‚o pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • ÅšwiatopoglÄ…d w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy spoÅ‚eczno polityczne
  • RozdziaÅ‚ systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • PojÄ™cie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Ideologia chrzeÅ›cijaÅ„skiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza koÅ›cioÅ‚a
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • ZaÅ‚ożenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • PozostaÅ‚e czynniki rozwoju czÅ‚owieka
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci
  • Wychowanie wpÅ‚yw na rozwój osobowÅ›ci pozostaÅ‚e aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe czÅ‚owieka-Å›wiatopoglÄ…d
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych na czÅ‚owieka
  • WpÅ‚yw sytuacji spoÅ‚ecznych-dziaÅ‚ania nieÅ›wiadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji spoÅ‚ecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Instalacje CO Wroc³aw
  • Sklep z winami
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Okres wczesnoszkolny


    Okres rozwojowy poprzedzający okres dojrzewania na­zywany jest, okresem wczesnoszkolnym lub młodszym wiekiem .szkolnym i obejmuje lata od 7 do 12 r. ż. Charakteryzuje się on intensywnym roz­wojem fizycznym i psychicznym. Organizm dziecięcy kształtuje się harmonijnie, wykazując znaczną odporność na choroby wieku dziecięcego. Podstawową działalnością dziecka jest nauka. Wymagania stawiane przez szkołę związane są z systematycznym uczeniem się na lekcjach i utrwalaniem wiedzy na zajęciach pozaszkolnych i w domu, co określane jest popularnie jako „odrabianie lek­cji". Dziecko w tym okresie, jakkolwiek poddane kształ­ceniu i uczeniu się, nie może być pozbawione zabawy i odpoczynku. Szczególna w tym rola rodziców, którzy z powodzeniem mogą kierować rozwojem swego dziecka, by osiągnęło ono pełną równowagę w zakresie psychofi­zycznego rozwoju. Przez kierowanie będziemy także rozu­mieli następujące funkcje: kształtowanie takich przyzwyczajeń, jak: systematycz­na praca i nauka w określonych godzinach; uregulowanie czasu posiłków, przestrzeganie pory wstawania i zasypiania; — utrzymywanie w porządku swojego kącika lub po- koju, samodzielne ścielenie łóżka, utrzymywanie w po­rządku przyborów szkolnych, książek; — stworzenie spokojnej, radosnej, pełnej zaufania i zro­zumienia atmosfery. Zapewnienie dziecku stałego rozkładu dnia i jego prze­strzeganie ma niezwykle ważne znaczenie dla czynności umysłowych dziecka i prawidłowego rozwoju układu ner­wowego. Powtarzające się czynności przygotowują do sy­stematyczności i ładu, tworząc korzystne nawyki, które są cennym kapitałem na przyszłość. Powstałe w okresie szkolnym, pozwolą uniknąć wielu trudności w następnym okresie rozwojowym, jakim jest okres dorastania. Wiele dzieci w wieku szkolnym wyróżnia się sumien- nym wykonywaniem swoich obowiązków i na ogół nie mają one trudności w nauce. Są jednak dzieci, które w pierwszych latach szkolnych napotykają na trudności w odrabianiu lekcji. Nie potrafią zorganizować sobie pracy, skupić się nad czynnościami, które muszą wykonać, na­uczyć się zadanych lekcji. Tym trudnościom może zapobiec współpraca rodziców z wychowawcą dziecka, dzięki niej udaje się niejednokrotnie przełamać trudności, a im wcześ­niej są one dostrzeżone, tym łatwiej jest ich uniknąć. W tym okresie rozwojowym niezmiennie ważna jest rola rodziców w kształtowaniu takich właściwości, jak: uczyn­ność, wrażliwość na potrzeby innych, koleżeńskość, .uczci­wość, sumienność, które mają tak istotne znaczenie dla społeczności nie tylko rodzinnej, ale i szkolnej. W tym okresie cała działalność dziecka skupiona jest wokół zajęć szkolnych. Nie znaczy to jednak, że z ży­cia dziecka powinna zniknąć zabawa, która w tym wieku ma zupełnie inny charakter aniżeli w popraedmim okresie przedszkolnym. Dzieci szkolne chętnie podejmują zabawy zespołowe, a więc ruchowe, umysłowe z zasadami i pra­widłami gry. Przybierają one charakter współzawodnictwa. Czasami w takich zabawach dochodzi do konfliktów i stąd wskazane byłoby czuwanie, a niejednokrotnie i ingerencja rodziców. Potrzeba ruchu i zabawy, wyładowania swej dynamiki, połączonej z pomysłowością, jest szczególnie duża w tym wieku. Nie kontrolowany i nie zorganizowany wolny czas może być powodem nieszczęśliwych wypadków, zdarzają­cych się dzieciom, których ciekawość i różnorodne zain­teresowania mogą doprowadzić do zabaw zagrażających życiu. Poza tym może być powodem szukania i znajdo­wania kolegów starszych i bogatszych doświadczeniem, za­niedbywanych wychowawczo przez środowisko rodzinne, którzy tworzą „paczki" lub „bandy", wypełniając ów nie kontrolowany czas rozrywkami typu palenia papierosów, picia wina, planowania tzw. „skoków", pod którym to określeniem kryją się włamania, drobne kradzieże i nisz­czenie mienia społecznego. Wskutek tzw. niewłaściwego towarzystwa łatwo zejść dziecku na złą drogę zaniedbań i trudności w pracy szkolnej, naśladowania wzorów spo­łecznie nie akceptowanych. Obok obowiązków szkolnych dziecko powinno mieć po­czucie przynależności do rodziny, a w związku z tym pe­wien zakres czynności do wykonania w domu. Będą do nich należały dbałość nie tylko o porządek we własnym kąciku, ale w całym mieszkaniu, ścieranie kurzu, podle­wanie kwiatów, pomoc mamie w gospodarstwie domowym. Te skromne, lecz systematycznie wykonywane czynno­ści stanowią wkład do rodzinnej wspólnoty i dowód przy­należności do niej, co z drugiej strony daje zadowolenie z wykonywanej pracy. Wszelka działalność dziecka w tym okresie związana jest zarówno z zabawą, nauką, jak i pracą o charakterze spo­łecznym, to znaczy dla innych — rodziców, rodzeństwa, kolegów, przyjaciół czy szkoły. Od dziecka w tym okresie już można wymagać odpowiedzialnego stosunku do powie­rzanych mu obowiązków, rozumienia konieczności wyko­nania pracy, rozróżniania tego, gdzie kończy się zabawa, a zaczyna nauka. Rodzice, stawiając te wymagania, przyczyniają się do lepszego wykonywania obowiązków szkolnych, kształtowa­nia nowych właściwości i cech osobowości, która osiąg­nie pełnię swego rozwoju w następnym okresie rozwojo­wym — okresie dorastania.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiÄ…czkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które siÄ™ dokonujÄ… w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzÄ… tylko w samych jajnikach, dotyczÄ… one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narzÄ…dów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”