Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Zapobieganie erotyzmowi


    Z lekarskiego punktu widzenia problem chorób wenerycznych powinien być omawiany wcześnie, jeszcze przed rozpoczęciem okresu dojrzewania. Przy omawianiu tego problemu trzeba jed­nak zachować dużo umiaru, żeby dzieci nie przestraszyć. Nie należy silić się na wytwarzanie nastroju grozy. Opis chorób po­winien być krótki. Nauczyciel powinien położyć główny nacisk na sprawy zapobiegania zakażeniu, przy czym jako zasadnicze wskazanie pozostaje bezwzględne unikanie kontaktów płciowych w wieku niedojrzałym. Problem chorób wenerycznych u młodzieży, jako następstwa lekkomyślnego nawiązywania stosunków płciowych, łączy się blisko ze sprawą alkoholu. Statystyki dowodzą, że olbrzymi od­setek zanotowanych przez poradnie przeciwweneryczne zakażeń powstaje w stanie nietrzeźwym. Chłopiec, który normalnie nie poważyłby się na korzystanie z usług prostytutki lub przy­godnie poznanej kobiety, czyni to bez wahania pod wpływem alkoholu. Również u dziewcząt rozluźnienie hamulców moral­nych następuje w stanie upojenia alkoholowego. W ostatnich latach statystyki zachorowań na kiłę i rzeżączkę są znów nie­pokojące. Powinno to zaostrzyć czujność rodziców i wychowaw­ców dorastającej młodzieży, ponieważ jej niedoświadczenie i lek­komyślność powodują, że właśnie w tej grupie wieku zaobser­wowano największy wzrost wskaźnika zapadalności na choroby weneryczne.Jednym z celów wychowania seksualnego jest wpojenie prze­konania, że nie ma nic zdrożnego w miłości mężczyzny i kobiety oraz że nie jest niczym niemoralnym pragnienie całkowitego po­siadania kochanej osoby. Z drugiej strony wychowanie to stawia sobie za cel nadanie właściwych proporcji problematyce seksu­alnej w myśleniu i działaniu każdego człowieka, a w szczegól­ności młodzieży. Uleganie pociągowi płciowemu nie jest jedyną formą okazywania miłości, a w pewnych nawet warunkach nie ma nic wspólnego z miłością. Jest naturalne, że w wieku dorasta­nia miłość nie wyraża się w obcowaniu płciowym i wobec mło­dzieży dorastającej wychowanie stawia w sposób bezkompro­misowy postulat wstrzemięźliwości • płciowej. Na tym jednak sprawa się nie wyczerpuje. Współczesne wychowanie stawia sobie za cel rozwijanie wszystkich pozytywnych i twórczych elementów osobowości, dlatego powinno ono i może wykorzystać do tego celu również i popęd płciowy. Na płaszczyźnie zrówna­nia problemu płci z innymi ważnymi problemami życia powstaje właściwe podłoże do poszukiwań skutecznej przeciwwagi dla wy­bujałego popędu płciowego w tym okresie życia, gdy powścią­ganie jego żywiołowości jest konieczne ze względu na interes jednostki i społeczeństwa. Problem ten istnieje od dawna i długa jest lista recept i róż­norakich zaleceń wysuwanych w tej mierze przez różne religie, wyznania, szkoły filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne. Jedną z takich teorii jest wysunięta na początku tego wieku przez Z. Freuda i jego szkołę tzw. teoria sublimacji. Wywołała ona swe­go czasu sporo poruszenia w psychologii wychowawczej i w pe­dagogice. S u b 1 i m a c j a polega na świadomym kierowaniu energii związanej z popędem płciowym na tory pracy twórczej, zmierzającej do wyższych celów i zdolnej pochłonąć całkowicie ^myśli i czas jednostki. Przytacza się tu przykłady życia wielkich | przywódców ludzkości, myślicieli i działaczy. \Nie wdając się w jakiekolwiek polemiki na ten temat, jedno jest pewne: młodzi ludzie, których przysposobiono do twórczego angażowania się w różnych dziedzinach życia — i do odnoszenia w tych dziedzinach sukcesów i zadowolenia — rzadko popadają w obsesje seksualne, podobnie zresztą jak i rzadko poddają się jakiejkolwiek innej zubożającej ich osobowość monoidei.Młodzież usportowiona, zajęta aktywną pracą społeczną, oddająca się pas­jom i hobby, opanowująca tajemnice budowy samochodu, lotów kosmicznych, budująca modele, wystawiająca sztuki w teatrzy­kach i «piwnicach», redagująca czasopisma młodzieżowe, malu­jąca i tańcząca, młodzież aktywnie działająca w środowisku, w organizacji młodzieżowej będzie sublimowała znaczną część energii płciowej, wyżywała ją w pasjonujących zajęciach i dzia­łalności, nawet wtedy (a może przede wszystkim wtedy), gdy nie będzie w ogóle znała terminu sublimacja. I o to właśnie chodzi, aby stworzyć warunki do sublimacji, mnożyć okazje do rozłado­wania energii płciowej bez prawienia kazań o sublimacji i ko­nieczności walki z pokusami, bo te kazania zostaną odrzucone przez dzisiejszą młodzież jako Wychowanie fizyczne stosowane w sposób przemyślany i celowy u dzieci od 12 — 13 roku życia spełnia ważną rolę zapo­biegawczą w odniesieniu do trudności związanych z okresem pokwitania. Dodatni wpływ czynnika ruchu, będącego nie tylko źródłem tężyzny fizycznej, ale i zamiłowania do wszelkiego wy­siłku wymagającego przezwyciężenia własnej słabości i nieudol­ności, jest odczuwany zresztą w ciągu całego życia człowieka. W okresie szczególnego nasilenia trudności związanych z doj­rzewaniem płciowym można stosować różne formy wychowania fizycznego jako jeden ze środków zaradczych. Należy jednak pamiętać, że w okresie tym obserwuje się niekiedy, oprócz skłon­ności do żywiołowego wyładowywania się w ruchu, również zja­wisko o charakterze przeciwnym: wyraźne zmniejszenie ruchli­wości („słoniowatość" ruchów), mające przeważnie swoje źródło w przejściowych zaburzeniach koordynacji nerwowo-mięśniowej. Stany te rzutują również na psychikę młodzieży. Wyraża się to albo nadmierną pobudliwością (skłonność do gniewu, kłótni, ożywionej polemiki), albo apatią (mrukliwość, obojętność, po­garda dla otoczenia). U podłoża opisanych stanów można wykryć charakterystyczne dla tego okresu życia przejściowe zaburzenia regulacji hormonalnej i nerwowej (głównie w zakresie układu wegetatywnego). Stanom tym można w dużej mierze zapobiegać przez uregulowanie trybu życia, racjonalne żywienie, odpowied­nie dozowanie pracy i snu, a przede wszystkim przez stosowanie ruchu na świeżym powietrzu, słońca i wody. U chłopców celowe jest stosowanie ćwiczeń i gier rozwijają­cych wytrzymałość, wzmagających poczucie własnej siły, wyma­gających pewnej odwagi, siły woli, zręczności i opanowania. Umiarkowane zmęczenie fizyczne przynosi u nich zdrowy sen i kieruje ich uwagę na zewnątrz. L. Wołoszynowa przytacza opinie lekarzy, że u chłopców pracujących od wczesnych lat za­wodowo w pozycji siedzącej, proces dojrzewania płciowego jest znacznie przyśpieszony i przebiega trudniej . Ćwiczenie fizycz­ne, ruch, taniec, turystyka przyczyniają się do podniesienia sprawności, wytrzymałości, zdyscyplinowania i uspołecznienia chłopców. Pomagają im również przejść bezpiecznie przez trud­ny okres dzielący dojrzałość biologiczną od dojrzałości społecznej. Dziewczęta w okresie dojrzewania należy chronić przed spor­tami wyczynowymi. W programie gimnastyki szwedzkiej usta­lone są specjalne normy uwzględniające odpowiednio niższe wymagania sprawności fizycznej stawiane dziewczętom w tym okresie życia. Dziewczęta wykazują wtedy szczególne upodobanie do wykonywania ruchów podkreślających ich piękno i wdzięk.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”