Człowiek
Kształtowanie charakteru
Człowiek z charakterem to ten, który się kieruje określonymi zasadami postępowania, niezłomny w realizacji stawianych sobie celów, odpowiedzialny, można na nim polegać, obowiązkowy, prawdomówny, zgodny, koleżeński, opanowany, uprzejmy. Lista cech jest długa, a każda z nich pożądana z punktu widzenia wychowawczego. „Zainteresowani" są nimi zarówno rodzice, jak i wychowawcy, a także całe społeczeństwo. Istnienie wyżej wspomnianych cech charakterologicznych zapewnia sympatię środowiska, uznanie pracodawców, wysoką ocenę wśród przyjaciół i znajomych. Warunkuje współdziałanie z innymi ludźmi a także harmonijne współistnienie. Zastanawiano się od dawna, czym jest charakter człowieka — czy zależy on tylko od wychowania, od zadatków dziedzicznych, czy też od temperamentu. Używa się tego pojęcia potocznie, dokonując pobieżnej często oceny innych ludzi — dodatniej lub ujemnej. Człowiek dobry, to człowiek z charakterem, zły — bez charakteru. Nadaje się temu określeniu różne treści, często używając go w szerszym znaczeniu, zamiennie z pojęciem osobowość. Posługując się określeniem charakter, należałoby rozumieć je jako cechę osobowości. Kiedy mówimy „Ten człowiek ma charakter", mamy na myśli te właściwości lub dyspozycje, które regulują jego stosunek do innych ludzi. Z kolei stosunek człowieka do człowieka, jednostki do społeczeństwa regulują pewne normy zawarte w charakterystyce tych właściwości, które ułatwiają współżycie międzyludzkie. Jednostka w swym działaniu kieruje się określonymi zasadami, normami, regułami akceptowanymi społecznie, wykonuje określone zadania, uczy się pełnienia ról społecznych. Uznawanie przez ludzi przyjętych reguł i norm po- zwala przewidywać z góry ich postępowanie. Zatem ma charakter ten człowiek, na którym można polegać, który postępuje konsekwentnie dla dobra nie tylko własnego, ale i innych. Mówi się wtedy o charakterze moralnym. Oce- niając go, bierzemy pod uwagę nie tylko, co człowiek robi, ale jakimi motywami się kieruje, postępuje tak, a nie ina- czej. Chwaląc syna czy córkę, rodzice zdają sobie sprawę, że postępowanie dzieci w tym przypadku odpowiadało ich woli, która stanowiła czynnik regulujący. Charakter łączy się na ogół z wolą, rozumianą jako panowanie nad swymi możliwościami, władzami psychicznymi, a także z umiejętnością sprawnego ich wykorzystania. Silna wola dopomaga człowiekowi w skutecznym skupieniu się na wykonywaniu określonych zadań i przeprowadzaniu ich do końca. Wola potrzebna jest także do rozumnego kierowania swymi uczuciami, panowania nad sobą i wykorzystywania swej energii do działań na rzecz innych ludzi i społeczeństwa. I w ogóle ze wszystkimi wadami robię tak, że od razu postanawiam tej a tej rzeczy nie robić wcale. To skutkuje. Gdybym silną walę swoją wyrabiała stopniowo, na pewno bym jeszcze do tej pory gadaniem swoim zamęczała innych, była niepoprawnym śpiochem itp. Teraz doszłam do tego, że z całej rodziny jestem najcierpliwsza w czasie choroby i najwcześniej bez żadnego ociągania się wstaję. Z wyrabianiem silnej woli swojej w innych wypadkach byio inaczej. Jest jedna wada, z której i dotąd wyleczyć się nie mogę — to wstręt do ludzi żebrzących. Próbowałam i tu siebie przezwyciężyć. Przeprowadzałam niewidomych i kaleki przez jezdnię, dawałam im jałmużnę, starałam się wszystko zrobić, aby ten wstręt w sobie wyleczyć..." Staroindiańskie przysłowie mówi, że kto chce osiodłać dzikiego mustanga, niech wpierw osiodła samego siebie. Spokój, opanowanie, samokontrola i konsekwentne działanie, wykonywanie sumienne obowiązków znamionują człowieka o silnej woli i charakterze. Patrzymy przede wszystkim na czyny ludzi przy ocenie ich siły, umiejętności panowania i wykorzystywania swych zdolności, cech temperamentu dla wyznaczania sobie celów i ich konsekwentnego osiągania. Charakter, w przeciwieństwie do temperamentu, jest zbiorem dyspozycji, cech, właściwości nabytych, wtórnych, lecz uzależnionych od zadatków dziedzicznych. To co człowiek czyni i jak przebiegają jego działania, zależy w dużym stopniu od stanu psychofizycznego, od zdrowia. Obok tego wyznacznikiem działania ludzkiego jest temperament, odpowiedzialny niejako za to, w jaki sposób przebiega wykonywanie wszelkich czynności. .Mówiąc o temperamencie myślimy na ogół o reakcjach uczuciowych ludzi, zdając sobie sprawę, że u różnych ludzi w tych samych okolicznościach, bywają one różne. U jednego uczucia szybko wybuchają i gasną — popularny „słomiany ogień". U innych odwrotnie, narastają powoli i utrzymują się bardzo długo.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”