Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Sytuacje wychowawcze

    Proces rozwojowy wychowanka może być wywołany celowo przez czynności wychowawcy, może być niezamierzonym skut­kiem pośredniego działania innych ludzi, bądź też może się od­bywać pod bezwiednym wpływem warunków otoczenia społecz­nego, przyrodniczego oraz uwarunkowań wewnętrznych związa­nych ze stanem rozwojowym samego wychowanka. Sytuacje wy­chowawcze są to więc układy bodźców, czynników i wpływów, wywołujących rozwój człowieka i działających w ramach insty­tucji wychowujących. Stąd sytuacje wychowawcze mają różne pochodzenie, a ze względu na swój charakter wywołują różne skutki i kształtują odmiennie przebieg procesu wychowania w kierunku normalnej progresji, zastojowej degresji lub wyko­lejającej regresji rozwojowej W wychowaniu więc jego skuteczność zależna jest od a) sytu­acji zewnętrznej samego życia społecznego, czyli etosu działają­cego przez instytucję wychowującą oraz b) od sytuacji wewnę­trznej jako stanu rozwojowego danego wychowanka. a) Sytuacja wewnętrzna tworzy tzw. środowisko subiektywne wychowanka, na które składają się osiągnięte właściwości oso­bowe oraz poziom rozwojowy określonej warstwy, formy życio­wej własnej aktywności wychowanka i jego struktury postępo­wania. Proces rozwoju nie tylko organizmu i psychiki, ale tak­że osoby społecznej, istoty kulturotwórczej czy istoty duchowej wychowanka powoduje podatność na wpływy zewnętrzne sprzę­żone z daną warstwą rozwojową, ale także wywołuje odporność,tzw. immunitet na wpływy niepożądane przez wychowanka. Tak tedy poziom wyrobienia i ukształtowania jego czynników osobo­wościowych, uformowanie cech duchowości decyduje o reakcji i postawie wychowanka wobec sytuacji zewnętrznych, w jakich się losowo może znaleźć. b) Sytuacja zewnętrzna zawsze zawiera: 1) określone elemen­ty środowiska społecznowychowawczego danego kręgu etosu, a więc instytucji wychowującej, np. rodziny, klasy szkolnej, or­ganizacji młodzieżowej, bądź też przypadkowej grupy, tłumu lub zbiegowiska, 2) utrwalone skutki środowiska życiowonatu-ralnego, w którym rozwija się bios wychowanka oraz 3) pewne czynniki środowiska pedagogicznokulturowego, które starają się skorygować wpływy negatywne tak środowiska społecznowycho­wawczego, jak też środowiska życiowego i naturalnego. W związku z przewagą jednego z tych środowisk sytuacja wychowawcza przybiera określony charakter i tworzy jakiś wy­raźny rodzaj wychowania. Dlatego też da się wyróżnić: 1 — sytuację pedagogiczną, czyli programową, która polega na two­rzeniu celu wychowawczego (tzw. działalność zideologizowana wy­chowawców), na doborze właściwych środków ) oraz na planowym zorganizowaniu dobrych wpły­wów na wychowanka Taka celowo wy­wołana sytuacja pedagogiczna stwarza wychowanie intensywne, świadome, nazywane wychowaniem przygotowującym lub także formalnym wychowanek wówczas świadomie ulega wpływom przez naśladownictwo wzorów, współpracę z wy­chowawcą i posłuszeństwo, co razem przyczynia się do ukształ­towania I nurtu życiowego u wychowanka; 2 — sytuację spo­łeczną czyli środowiskowo asymilujące przez ustalone tradycyj­nie ceremonie, zwyczaje i obyczaje, porządek, regulamin, chara-ter pracy, stosunki między ludźmi. Sytuacje społeczne powodują wpływy nieświadome, formowane przez samo uczestniczenie w ży­ciu środowiska społecznego, przez uleganie sugestii, konformi-styczne naśladownictwo, modę. Występuje tu tzw. wychowanie ekstensywne, uczestniczące, nazywane także nieformalnym chociaż często może ono modyfikować I nurt życiowy wychowanka; 3 — sytuację kulturalną, czyli inspirującą dążenia przez podsumowanie motywów, pobudzenia zaintereso­wań poprzez otaczające dobra kulturowe, szczególnie drogą wpły­wów książki, czasopisma, pieśni, muzyki, radia, kina, telewizji i innych środków przekazywania kultury masowej. Taka sytuacja kulturalna działa dorywczo i ubocznie, stwarza wychowanie nie­systematyczne przez „ocieranie się w świecie", nazywane wy­chowaniem okolicznościowym dające ogładę to­warzyską, która często hamuje przejawy II nurtu życiowego; 4 — sytuację życiową, czyli warunkującą przebieg rozwoju pod wpływem przyrody i środowiska naturalnego, geograficznobiolo-gicznego środowiska (mieszkanie, dobrobyt, zarobki itp.). Wyni­kiem sytuacji życiowej, losowobytowej danej jednostki tworzą się doświadczenia życiowe, wpływy kumulujące się w podświa­domości i określające postawy popędowe, emocjonalnodążenio-we, które stają się treścią dolnego nurtu życia. Tego rodzaju wychowanie przez życie zakłada fundamenty procesu rozwojowego. Powyższa analiza teoretyczna rodzajów wychowania, wywo­ływanych przez określone sytuacje „wychowawcze" i wpływa­jących na rozwój wychowanka, przydaje się poznawaniu oddzia­ływań wychowawczych każdego kręgu społecznego w życiu eto­su. Przy takiej diagnozie rzeczywistej sytuacji wychowanka, np. w rodzinie, trzeba wiedzieć, jaka jest sytuacja życiowa danej rodziny, a więc jakie ma ona warunki mieszkaniowe, dochody i stan majątkowy rodziców, odżywianie, higienę, liczebność itp. Następnie chodzi o rozpoznanie sytuacji społecznej w tym domu, na co znów składają się — zawód rodziców, ich pochodzenie społeczne, udział dziecka w zajęciach domowych, pożycie domo­we rodziców, życie towarzyskie i jego charakter itd. Dalej po­trzebne staje się zapoznanie się z sytuacją kulturalną domu na podstawie danych o sposobie spędzania czasu wolnego, potrzeb estetycznych, tradycji i majątku kulturowego, wykształcenia rodziców, ich życia umysłowego, kultury językowej, autorytetu, potrzeb światopoglądowych i wierzeniowych. Wreszcie należy uwzględnić sytuację pedagogiczną w rodzinie, dowiadując się, czy dziecko ma właściwą opiekę materialną, kontrolę dostępu do używek (alkohol, tytoń), opiekę nad zabawami i rozrywkami, opiekę intelektualną nad czytelnictwem, opiekę moralną, uświa­domienie erotyczne i światopoglądowe, opiekę estetyczną, do­stęp do rozrywek oświatowokulturalnych.97 Inaczej nieco przedstawia się wpływ wychowanka ze strony środowiska szkolnego, w którym także działa określona sytuacja życiowa (organizacja szkoły, budynek, jego higiena, wyposaże­nie, liczebność uczniów, obwód szkolny), sytuacja społeczna (autorytet szkoły w środowisku, pochodzenie społeczne uczniów, współpraca rodziców ze szkołą, komitet opiekuńczy itp.), sytua­cja kulturalna (stan świetlicy szkolnej, radio, kino, telewizja, teatr szkolny, biblioteka, muzeum i zbiory pomocy naukowych) oraz sytuacja pedagogiczna (grono nauczycielskie, wykształcenie nauczycieli, ich praktyka, talent dydaktyczny, aktywność wy­chowawcza, autorytet, kultura językowa i moralna, postawy wychowawcze). W związku ze złożonością sytuacji wychowawczych kształtu­je się sprawa skuteczności wpływu wychowawczego danego śro­dowiska na wychowanka. O skuteczności tej decyduje stosunek między stopniem wychowania intensywnego a ekstensywnego oraz pomiędzy wychowaniem okolicznościowym a wychowaniem przez życie. Wobec tego skuteczność wpływu można by mierzyć siłą pierwszego nurtu życia, związanego z ukształtowaną pod wpływem środowiska pedagogicznego sferą publiczną osobowo­ści wychowanka, w zestawieniu z siłą przejawów nurtu dolnego, drugiego nurtu życiowego z jego podkulturą, powstającego w sferze prywatnej osobowości wychowanka pod wpływem śro­dowiska życiowego biosu oraz hamującego działania środowiska społecznego i kulturowego. Rozwijająca się więc walka międzynurtami życiowymi o górowanie i tworzenie się planu życiowego w sferze symbolicznej osobowości. osta­tecznie zależy od siły moralnej środowisk biorących udział w kształtowaniu wychowanków, szczególnie środowiska pedago­gicznego agosu oraz środowiska społecznego i kulturowego, wła­ściwych dla kręgów etosu i jego instytucji wychowującej.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”