Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Miłość


    Najbardziej „obciążone" obawami rodziców uczucie — to miłość. Wielka, romantyczna, niepowtarzalna pierwsza miłość, która niesie radość i cierpienie, do której się zawsze powraca we wspomnieniach, jak twierdzą Fran­cuzi. Nie wypowiedziana wprost, lecz poprzez wiersze poe­tów, przez własną skrzętnie ukrywaną przed okiem cie­kawskich twórczość poetycką, powierzana pamiętnikom, troszkę dziecinna i niedojrzała — pierwsza miłość — przy­wilej wieku dorastania. Z nią wiążą się marzenia "i pla­ny na przyszłość — ulotne i kruche jak ona sama. Jest jednak istotna dla przyszłych uczuć — pełniejszych, doj­rzalszych,, będących fundamentem późniejszego szczęścia. W poszukiwaniu „bratniej duszy i serca" dziewczyna i chłopiec w okresie dorastania wiążą z miłością wiele nadziei, oczekują radosnych przeżyć. Własne pragnienia, potrzeby i oczekiwania chciałoby się przeżywać wspólnie. Realizm życia pozbawia jednak uroków pierwszą mi­łość, sprzeciwia się jej porywom. W marzeniach wszy­stko wygląda inaczej. Gorzkim odkryciem jest, że wy­marzony ideał nie pasuje do rzeczywistości, nie spraw­dza się w życiu codziennym. Trudno zakochanym wy­tłumaczyć, że idealizuje się przedmiot swych uczuć, że w marzeniach zawsze jest inaczej. Towarzyszą one do momentu, gdy młodzi dłużej przebywają razem w róż­nych nieoczekiwanych sytuacjach, które rodzą nieraz przykre rozczarowania. Wobec realizmu życia znikają upiększenia, jakimi marzenia przystroiły osobę ukocha­ną. Miłość miewa w tym okresie różne odcienie: może sta­nowić środek osiągania swoich marzeń i tęsknot, ale może stać się źródłem klęski lub tragedii. Uczuciowość jest skomplikowaną dziedziną i trudno przykładać jed­ną miarę do wszystkich. Przedmiot miłości może być otoczony czcią i szacunkiem, wzbudzać najszlachetniej­sze porywy. Myśl, że jest się przedmiotem miłości kogoś lubianego, może pochlebiać, podnosić własną wartość, nie­koniecznie wzbudzając uczucia wzajemne. Bywa i tak, że miłość, najbardziej oddana i głębo­ka, może wzbudzać zamiast wzajemności pogardę czy wręcz nienawiść. Poczucie, że jest się przedmiotem czy­jegoś uwielbienia, szczególnie w tym przypadku, gdy osoba kochająca jest obojętna lub niesympatyczna, mo­że ciążyć, wzbudzać niechęć, a nawet być przyczyną od­razy. Innym problemem, powodującym poczucie krzywdy i bólu, jest miłość nieodwzajemniona. Na ogół zaufani przyjaciele czy przyjaciółki zalecają „odkochanie" się. Tu jednak ujawniają swój brak wyobraźni. Nie znaleziono dotąd odpowiedzi na pytanie, dlaczego ten, a nie inny człowiek jest obiektem miłości. Dlaczego wśród tylu spo­tykanych ludzi w życiu właśnie ta dziewczyna czy ten chłopiec wywołują wzruszenia i najtkliwsze uczucia? Mo­że lepiej, że ta tajemnica nie została odkryta. Docieka­nie jej pozostawiono każdemu z nas. Miłość nieodwza­jemniona jest z jednej strony wielkim problemem ży­ciowym jako powód zamachów samobójczych, lecz z in­nej jest inspiracją i motywem niezwykłych dzieł, które przeszły do historii literatury, malarstwa czy muzyki. Najczęściej miłość nieodwzajemniona łączy się z założe­niem sobie pewnego ideału drugiej osoby. Im bardziej ten ideał jest wymarzony, wyśniony, tym trudniej go znaleźć. Szuka się go „na siłę" w osobach, które los postawił na naszej drodze, wierząc, że to ten — ta, którego pragnęliśmy pokochać i wzbudzamy niejako w sobie to uczucie. Pielęgnuje się na ogół „swoje uczucia" do osoby wybranej, której się nawet nie poznało, nie wie, jaka ona jest naprawdę. Na ogół kocha się ją „z daleka" i jest to istnienie „miłości dla miłości", po­dobnie jak „sztuka dla sztuki", która nie służy nikomu. Istotą miłości tej prawdziwej jest odkrywanie warto­ści drugiego człowieka, wzajemne obdarowywanie siebie uczuciem, poczucie przynależności do siebie. Akceptacja partnera takim, jakim on naprawdę jest, z jego błędami w codziennym szarym życiu, wadami, które trzeba przyj­mować z humorem, zaletami wzbudzającymi zachwyt. Ale do tego trzeba dojrzeć, dorosnąć, nauczyć się cierpliwo­ści w stopniowej rezygnacji z własnej egoistycznej mi­łości „dla siebie" na rzecz uczuć altruistycznych zwią­zanych z ukochaną osobą. To jest piękne, ale jedno­cześnie bardzo trudne. Miłość bez wzajemności jest zjawiskiem interesują­cym dla psychologa, seksuologa, a niezwykle bolesnym i dramatycznym dla osoby, która ją przeżywa. Siła jej jest tak ogromna, że im bardziej jest tłumiona, perswa­dowana przez osoby postronne, tym wzrasta bardziej i mocniej odzywa się we snach, a na jawie ujawnia się w postaci reakcji nerwicowych. Miłość, podobnie jak młodzi ludzie, wymaga procesu dojrzewania, doskonalenia i tworzenia. Miłość chce być twórcza, a to, co tworzy, stanowi o szczęściu ludzkim. Wyrazem twórczej miłości jest rodzina, miejsce najlep­sze, najmilsze każdej istocie ludzkiej. Istnieje pewna forma kontaktów między przedstawicie­lami obydwojga płci, która z punktu widzenia wycho­wawczego stwarza największe niebezpieczeństwo. Jest ona okazją do manifestowania budzącego się popędu seksu­alnego i nie zawsze występuje w formie, która jest akceptowana przez otoczenie. Tą formą jest flirt. Zdaniem psychologów!) jest ona wyrazem dążeń do kontaktu fi­zycznego między partnerami odmiennych płci, stanowiąc przygotowanie do właściwego zbliżenia fizycznego. W spotkaniach towarzyskich, na prywatkach młodzież prowadzi swobodne rozmowy, uczy się zwracania na sie­bie uwagi, wzajemnego poznawania się. Taniec, dotk­nięcia, drobne czułości, jak muśnięcie wargami włosów dziewczyny, pocałunki są dowodem miłości wyrażanej w sposób bardziej „dorosły" aniżeli dziecięcy.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”