Rozwój uczuciowy
Świat uczuć i emocji
Uważa się powszechnie, że największą zdobyczą naszego stulecia było odkrycie przez psychologię, że dziecko nie jest miniaturą dorosłego, lecz odrębną, swoistą, podlegającą rozwojowi strukturą psychiczną. W tym małym dziecku odbywa się tak wiele różnorodnych procesów, mieszają się emocje i uczucia, że ich stabilizacja i osiągnięcie dojrzałości dokona się w późniejszych okresach rozwojowych. Współczesność jest przekonana, że świat i jego dalszy rozwój zależą w coraz większym stopniu od tego, jakie są dzieci i wyrastający z nich ludzie, bowiem w ich rękach będzie spoczywał ster nowoczesnej cywilizacji XXI wieku. Jak wyżej wspominam, znaczenie uczuć dla ogólnego rozwoju psychicznego jest niezmiernie ważne. Kształtująca się w pierwszych latach życia uczuciowość dziecka jest uzależniona od naturalnego kontaktu między nim a matką, stanowiąc podłoże wzajemnej miłości i zrozumienia w następnych okresach rozwojowych włącznie z okresem dorastania. Związek z matką ma jednocześnie charakter psychiczny i biologiczny, a opiera się na bezpośrednich i przyjemnych przeżyciach. Przykładem tego są eksperymenty J) przeprowadzone na młodych małpkach. Wykazywały one większe przywiązanie do matki „futrzanej" — symbolu miękkości, przytulności, aniżeli do twardej, zimnej i ostrej matki „drucianej". Obydwa modele dostarczały w jednakowym stopniu pokarmu. Na tej podstawie wysnuto wniosek, iż jedynie matka odgrywa ogromną rolę w kształtowaniu uczuciowości dziecka poprzez czułość, macierzyńską opiekę, miękkość i oddanie od pierwszych dni życia. Innym dowodem, świadczącym, jak bardzo istotna jest opieka i miłość matki, jest pewien rodzaj występującego u dzieci schorzenia, które określa się jako chorobę sierocą. Odłączenie dziecka od matki w pierwszych miesiącach życia godzi właśnie w sferę uczuć, czyniąc spustoszenie w całej jego psychice i organizmie. Obok zahamowania w rozwoju psychicznym pojawiają się zaburzenia somatyczne, jak: spadek wagi, osłabienie, podatność na infekcje. W momencie urodzenia dziecko staje się członkiem rodziny, która poświęca mu swój czas, uwagę, opiekę, stara się je zabawić. W miarę rozwoju zdobywa ono świadomość przynależności do tej rodziny, a jego wewnętrzny świat uczuć i przeżyć uilega przeobrażeniom, pogłębia się i poszerza. Sfera uczuciowa rozwija się zatem pod wpływem kontaktów z otoczeniem, a więc przede wszystkim z rodziną, a najważniejszym warunkiem prawidłowego rozwoju jest to, by dziecko mogło się czuć jak najlepiej w swojej własnej rodzinie. Obdarowane uczuciem dziecko odwzajemni się wtedy, gdy rodzice — matka i ojciec — będą potrzebowali opieki, ciepła i miłości. Uczucia dzieci mają charakter afektywny. Afektywnymi określa się uczucia silne i gwałtowne, lecz przemijające. Trudno jest nad nimi zapanować dorosłemu, a tym bardziej dziecku. Uzewnętrzniają one swe uczucia w ruchach, gestach, miimice i całym ekspresyjnym zachowaniu. Ulegają łatwo nastrojom, emocje przykre szybko ustępują przyjemnym, gniew zamienia się w radość, niepokój w zachwyt. Dlatego o stanach uczuciowych okresu dzieciństwa mówi się, że cechuje je labilność. Oznacza to między innymi, że dziecko wykazuje brak opanowania, ulegając gwałtownym i krańcowym uczuciom, takim jak: agresja, gniew lub czułość, radość, zazdrość. Cechy uczuciowości dziecka zmieniają się w miarę jak ono rośnie, a jego sfera emocjonalno-społeczna stopniowo dojrzewa do tzw. uczuć właściwych, nazywanych również uczuciami wyższymi. Polega to na opanowywaniu niepohamowanych emocji, dostosowywaniu swego postępowania do obowiązujących norm społecznych, kontrolowaniu swych reakcji uczuciowych. Uczucia wyższe mają swój początek w okresie dzieciństwa, a skierowane są na określone osoby i zjawiska w sposób pełniejszy i trwalszy. Niektóre z nich nazywane są uczuciami poznawczymi (intelektualnymi), związanymi z zaspokajaniem ciekawości, dążeniem do rozszerzenia wiedzy. Inny rodzaj uczuć wyższych to uczucia estetyczne, które kształtują się pod wpływem sztuk pięknych (muzyki, malarstwa, rzeźby). Z kolei uczucia społeczne związane są z przywiązaniem do innych; umiejętnością okazywania uczuć, takich jak: współczucie, sympatia, przyjaźń; a także z występowaniem dążenia do osiągania nie tylko własnego dobra, ale również kolegów, przyjaciół, rówieśników. Takie cechy, jak: umiejętność samokontroli, dostosowywania się do wymagań grupy rówieśniczej, do obowiązujących norm moralnych, odgrywają ważną rolę w kształtowaniu się charakteru, woli i wrażliwości moralnej. Dziecko czerpie przykłady działania i zachowania przede wszystkim z własnej rodziny. Rodzice wprowadzają je w świat pojęć i ocen moralnych, rozbudzają zainteresowania i wrażliwość estetyczną, a ono nie tylko jest bacznym obserwatorem, ale naśladowcą utrwalającym wszelkie wzory ich postępowania. Dzieje się to niejako automatycznie, „na co dzień" i dotyczy dziecka na wszystkich etapach rozwoju — w wieku szkolnym, w okresie dojrzewania.
“
Okres przekwitania
Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jajeczek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”