Reklama
  • Wiadomości wstępne
  • Zasady rozwoju psychicznego
  • Zasady rozwoju zadatków psychicznych
  • Rozwoju zadatków środowiskowych
  • Rozwoju zadatków wychowawczych.
  • Okres wczesnoszkolny
  • Okresy rozwojowe
  • Rozwój fizyczny
  • Akceleracja rozwoju
  • Układ oddechowy, krążenia i pokarmowy
  • Układ hormonalny
  • Dojrzewanie płciowe
  • Wychowanie zdrowotne
  • Oddychanie oraz pielęgnacja zębów
  • Przepisy higieniczne dotyczące czystości ciała
  • Prawidłowe odżywianie
  • Rozwój uczuciowy
  • Świat uczuć i emocji
  • Uczucia w okresie młodszego wieku
  • Burzliwość, gwałtowność i niecierpliwość uczuć
  • Uczucia lęku, zmartwienia i strapienia
  • Uczucia radosne i przyjemne
  • Dom rodzinny
  • Wymagania rodziców
  • Wśród ludzi i w szkole
  • Wśród ludzi -klasa
  • Przyjaźń szkolna
  • Kim jest Dżentelmen
  • Zauroczenie
  • Miłość
  • Fantazje u chłopców
  • Rozwój procesów poznawczych
  • Czynność spostrzegania
  • Pamięć
  • Kształcenie mowy i kultura języka
  • Kształcenie barwy wymowy
  • Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia
  • Kultura żywego słowa
  • Gwara szkolna
  • Procesy myślenia
  • Myślenie operacyjne
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Osobowość i samopoznanie
  • Funkcjonowanie osobowości
  • Obraz samego siebie
  • Kształtowanie charakteru
  • Podział typów ludzkich
  • Postawa altruistyczna
  • Odporność na sytuacje trudne
  • Potrzeby biologiczne
  • Problemy zawodowe i przystosowanie społeczne
  • Zebranie myśli
  • Psychologiczny rozwój sexualny
  • Erotyka mlodzieży
  • Ciekawość
  • Flirt
  • Wstrzemięźliość
  • Argumenty moralno-etyczne
  • Zapobieganie erotyzmowi
  • Swoboda seksualna
  • Małżeństwo i rodzina
  • Choroby weneryczne
  • Środki antykoncepcyjne
  • Zaburzenia emocjonalne
  • Homoseksualizm
  • Wady rozwojowe narządów
  • Problemy koedukacji
  • Zadania oświatowe
  • Niepłodność
  • Menstruacja
  • Bliźnięta
  • Fizyczne i psychiczne różnice płci
  • Ciąża
  • Moralne i społeczne aspekty płci
  • Alkoholizm a małżeństwo
  • Ciąża i rozwój płodu
  • Dolegliwości okresu ciąży
  • Dzieci ze związków niemałżeńskich
  • Zapobieganie ciąży
  • Zjawiska przemian w wychowaniu
  • Pedagogika jako nauka
  • Pedagogika
  • Budowa pedagogiki
  • Pedagogia jako wychowanie
  • Źródło pedagogiki
  • Nauki historyczne w pedagogice
  • Nauki emipiryczne w pedagogice
  • Światopogląd w pedagogice
  • Współczesny system wychowawczy
  • Ruchy społeczno polityczne
  • Rozdział systemów wychowawczych
  • Nowa orientacja wychowania
  • Pojęcie nowoczesnego systemu
  • Różnicowanie systemów wychowania
  • System chrześcijańskiego wychowania
  • Ideologia chrześcijańskiego wychowania
  • Doktryna wychowawcza kościoła
  • System wychowania liberalnego
  • Zasady systemy liberalnego
  • Ideoligia wychowania liberalnego
  • Wychowanie socjalistyczne
  • Założenia systemu socjalistycznego
  • Moraliz socjalistyczny
  • Personalizm socjalistyczny
  • Idea humanizmu socjalistycznego
  • Dynamiz wychowania
  • Dynamiz wychowania -doskonalenie
  • Istota wychowania
  • Czynniki rozwoju człowieka
  • Pozostałe czynniki rozwoju człowieka
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści
  • Wychowanie wpływ na rozwój osobowści pozostałe aspekty
  • Rozwój formy życia
  • Rozwój formy życia-psychologiczny aspekt
  • Rozwój formy życia-kulturowy aspekt
  • Struktury rozwojowe człowieka
  • Struktury rozwojowe człowieka-psychologia
  • Struktury rozwojowe człowieka-światopogląd
  • Wpływ sytuacji społecznych na człowieka
  • Wpływ sytuacji społecznych-działania nieświadome
  • Sytuacje wychowawcze
  • Morale sytuacji społecznych
  • Funkcje wychowawców
  • Funkcje wychowawców-educere
  • Podsumowanie funkcji wychowawczych
  • Dziewczyny
  • Pokrewne

    Wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia


    Nie wystarczą rozmowy domowe czy między rówieśnika­mi w szkole, by wzbogacić słownictwo i sztukę mówienia. Zasób słów dorastających wzbogacany jest nie tylko w wy­żej wymieniony sposób, ale także przez literaturę piękną na lekcjach języka polskiego, poznawanie terminów z dzie­dziny matematyki, geografii i innych przedmiotów, których się uczy. Poznawanie i rozumienie definicji z różnych dyscyplin naukowych, posługiwanie się nimi przyczynia się do tego, że mowa uczniów staje się ścisła, wyrażenia dokładne i właściwe, odzwierciedlające procesy myślenia. Uczniowie używają coraz więcej wyrazów oznaczających pojęcia ab­strakcyjne, rozumiejąc lepiej ich znaczenie. Zdają sobie sprawę, że można używać określonych słów w znaczeniu potocznym i naukowym, dosłownym i przenośnym. Rozu­mieją metafory i symbole występujące w poezji, literatu­rze pięknej, dramatach i twórczości filmowej, teatralnej, popularnych piosenkach. Zasób słów rozwija się wraz z rozwojem umysłowym dzieci i młodzieży. Bogate słownictwo to także umie­jętność posługiwania się językiem ustnym i pisanym, uwzględnianie prawidłowych form gramatycznych. Zdolność wyrażania swych myśli w piśmie wzrasta i jest uzależniona od systematycznej nauki szkolnej. Tu jednak obserwuje się pewne różnice indywidualne. Zdaniem nie­których-psychologów płynność słowna, jak i zdolność ro­zumienia słów jest cechą uczniów o szczególnych uzdolnie­niach humanistycznych. Zdolność rozumienia znaczeniowej i gramatycznej stro­ny języka nie zawsze współdziała ze zdolnością płynnego wypowiadania się w słowach. Nie idzie także w parze umiejętność pięknego wypowiadania się z tzw. „wypisywa­niem się". Niektórzy dorośli ludzie są doskonałymi mówcami, ale ich dorobek piśmienniczy na ogół jest dość skromny. Po­dobnie jest z uczniami. Niektórzy z nich mają trudności w mówieniu, wypowiedziach i odpowiedziach słownych, ale piszą poprawnym językiem, gładko, jasno formułują myśli i z polotem. Trening w szkole na lekcjach języka ojczystego dotyczy nie tylko wzbogacania słownictwa, ale także rozwoju za­równo mowy pisanej, jak i ustnej. Ćwiczenia w zakresie mowy pisanej odbywają się poprzez rozwijanie określonych tematów w formie opowiadań, opisu, streszczeń, wypra-c«wań. Opowiadanie jest formą najłatwiejszego przekazu słow­nego lub pisemnego ma temat przeczytanego, oglądanego lub przeżytego utworu literackiego, filmowego, sztuki tea­tralnej. Dopuszcza on dowolność w porządkowaniu i oso­bistej interpretacji zdarzeń, które były przedmiotem lub tematem wyżej wymienionych utworów. Trudniejsze ze względów formalnych jest streszczenie, które charaktery­zuje zwięzłość, treściowość materiału rzeczowego (meryto­rycznego). Streszczając jakiś utwór lub jego fragment uczeń musi wyodrębnić rzeczy ważne, główne myśli, po­mijając szczegóły uboczne i drugorzędne. Jest to trudne zadanie, wymagające logicznego ujęcia w skrótowej, zwar­tej formie istotnych treści. Udogodnieni eon o dużym znaczeniu jest sporządzanie pla­nu. Umiejętność jego wykonania zdobywają uczniowie w starszych klasach. Plan wymaga dokładnego zrozumienia, przyswojenia tekstu od strony merytorycznej, jego układu, formy przekazu oraz dokonania analizy pod kątem" wy«-odrębnienia fragmentów stanowiących pewne struktury — mniejsze, logicznie powiązane ze sobą. Umiejętnie skon­struowany plan oddaje usługi nie tylko w opracowaniu zagadnień związanych z omawianiem ustnym utworu, np. literackiego. Stanowi on jakby „rusztowanie", przygotowa­ne do napisania wypracowania, które niejednemu uczniowi czy uczennicy spędza sen z powiek (w aneksie podaję wskazówki, jak uporać się z wypracowaniem). Niewielki procent uczniów osiągnął w wieku dorastania umiejętność pięknego pisania. Ci — którzy wypracowali, własny, indywidualny styl, sprawne posługiwanie się wie­dzą merytoryczną — są szczęśliwymi zwycięzcami olimpiad polonistycznych i konkursów maturalnych. Nie dzieje się to tak sobie, mechanicznie, lecz jest to wynik żmudnej, sy­stematycznej pracy, rozwijanej cierpliwie zdolności, która objawić się może talentem. W opanowaniu i operowaniu językiem ojczystym ogrom­ną rolę odgrywa dobór środków językowych, sposób wypo­wiadania się w słowie i piśmie, wrażliwość na piękno języ­ka, unikanie błędów gramatycznych. Poznanie praw funk­cjonowania systemu językowego, a szczególnie znajomość gramatyki, bogactwo słownictwa, bezbłędna wymowa sta­nowią o kulturze języka. Nienaganna wymowa obowiązuje aktorów, nauczycieli, spikerów radiowych, telewizyjnych, a przynajmniej prawi­dłowa — nas wszystkich. Rażące jej wady mogą przekreślić karierę zawodową, być powodem kompleksów, zaważyć na całym życiu.

    Cytat Dnia!


    Okres przekwitania

    Kiedy w wieku 44—50 lat ustaje miesiączkowanie, mówimy, że kobieta przechodzi okres przekwitania Istota zmian, które się dokonują w ustroju kobiety w tym czasie, polega na ustaniu cyklicznego procesu dojrzewania jaje­czek w jajnikach i wydalania ich przez jajowody do macicy. Zmiany jednak nie zachodzą tylko w samych jajnikach, dotyczą one także przysadki mózgowej, tarczycy i innych narządów. W wyniku przekwitania kobieta traci zdolność rodzenia dzieci.”